Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół” w Sanoku

Grupa d/s zdrowia

Teresa Koza

Maria Szałankiewicz-Skoczyńska

Andrzej Robel 

Henryk Sobolak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najzdrowsze produkty z polskich sklepów

  1. Jajka –Jeść 2 szt./dz. ( jaja gotowane na miękko – lepsze jest żółtko) – bomba odżywcza, białko, aminokwasy: lizyna, arginina, cholina (pamięć) NS watroby, oczy, wit. A, B12, … wszystkie witaminy oprócz C, minerały: żelazo, selen. .
  2. Migdały (inne orzechy) – Jeść 1 garść dziennie – na krążenie, obniża trójglicerydy – udar mózgu - 10%, nadciśnienie - 30%, niedokrwienia serca - 34% – błonnik, magnez, potas opóźnia procesy starzenia, wit. E – na Aizheimera.
  3. Gorzka czekolada (80% – 6 kostek dziennie), – żelazo, magnez, mniejsze ryzyko zawału mózgu, na sztywność tętnic, można zastąpić kakaem ale nie przetworzonym.
  4. Jogurt naturalny (1 szklanka dziennie) – źródło wapnia, probiotyki, odporność.
  5. Tłuste ryby (łosoś, śledź, sardynka, makrela, tuńczyk, dorsz, halibut, szprot).  Nie każdy wie, że ryby powinny pojawiać się w naszym jadłospisie częściej niż mięso, ponieważ mają więcej wartości odżywczych niż wołowina, wieprzowina czy drób. Ryby zawierają:wysoko przyswajalne i łatwostrawne białkowielonienasycone kwasy tłuszczowe (przede wszystkim omega-3) witaminy A, D, E i z grupy B              składniki mineralne: magnez, wapń, potas, żelazo, jod, selen, fluor, miedź, mangan

             Ryby polecane są głównie ze względu na zawartość kwasów 3.

             Kwasy te mają wiele prozdrowotnych właściwości, m.in.:

  • zapewniają prawidłowe stężenie cholesterolu
  • wspomagają pracę serca i układ krążenia
  • obniżają ciśnienie i krzepliwość krwi
  • mają działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne
  • zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia niektórych nowotworów
  • wspierają funkcjonowanie układu nerwowego
  • wspomagają układ odpornościowy
  • przyspieszają przemianę materii i zmniejszają apetyt, wspomagając proces odchudzania
  • mają pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację
  • neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników, spowalniając proces starzenia i oprawiając kondycję skóry i włosów
  • zwiększają produkcję serotoniny (hormonu szczęścia)

6. Len najważniejsze właściwości:

  • delikatnie przeczyszczające,
  • regenerujące naskórek,
  • osłaniające przewód pokarmowy,
  • obniżające poziom cukru we krwi,
  • len na odchudzanie – jako źródło błonnika warunkującego uczucie sytości.

Zastosowanie: Roślina ta wykazuje przede wszystkim działanie ochronne, osłaniające przewód pokarmowy. Odwar z nasion lnu ma bardzo częste zastosowanie jako środek powlekający i picie lnu jest zalecane w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Nasiona lnu są także łagodnym środkiem przeczyszczającym, a dokładniej dzięki zawartości błonnika polepszają formowanie mas kałowych i ich pasaż przez jelita. Dobrym sposobem na zaparcia jest picie siemienia lnianego, czyli „kisielu” z zalanych nasion lnu. Natomiast siemię lniane stosowane jest też często przy zapaleniach oskrzeli, kaszlu, oparzeniach i odmrożeniach.

Zastosowania w sytuacjach:

  • antybiotykoterapia,
  • choroby wrzodowe,
  • zaparcia,
  • ochrona przy stosowaniu salicylanów (np. aspiryna),
  • zapalenie oskrzeli,
  • kaszel,
  • oparzenia i odmrożenia,
  • leczenie jajników,
  • środek przeczyszczający.

Substancje o działaniu leczniczym występujące w surowcach lnu to m.in. kwasy organiczne, sole mineralne, fitosterole oraz witamina E.

7. Pomidory – 2-3 pomidory dziennie z tłuszczem roślinnym (lepszy koncentrat) – (likopen, potas) na raka trzóstki, przełyku, prostaty, choroby wieńcowe, udar mózgu, wzmacnia kości, obniża ciśnienie, choroby serca, proces starzenia się skóry.

8. Czosnek i cebula (czosnek i cebula (2 ząbki dziennie – tylko zmiażdżone). Stosujemy: infekcja dróg oddechowych, RZS, przeciwnowotworowo (żołądek, jelito grube), w celu obniżenia ciśnienia tętniczego krwi i trójglicerydów, a także dla cukrzyków i.in.

9. Jabłka (2 jabłka dziennie). Błonnik pokarmowy reguluje pracę jelit, ogranicza apetyt, nadciśnienie  tętnicze, mniejsze ryzyko raka piersi, żołądka, jelita grubego.

10. Oliwa nierafinowana (2-3 łyżeczki dziennie) wzmacnia naczynia krwionośne, ogranicza udar mózgu o 26%, działa przeciwzapalnie, własności przeciwnowotworowe piersi, żołądka, gardła, przełyku, polepsza pamięć, zapobiega chorobie alzheimera.

11. Kurkuma

Wybrał: Henryk Sobolak

 

Anna Gardyniak ze Zdrowia w praktyce

Jakie jest prawidłowe ciśnienie krwi

Ciśnienie twojej krwi może być jednak wyższe

Günter Stein

Wcześniej jako żelazną zasadę prawidłowego ciśnienia krwi podawano „100 + wiek”. Później na podstawie różnych badań wartości to znacznie obniżono. W ostatnich latach za „normalne” uznaje się ciśnienie w granicach 130/80 mmHg. Teraz jednak pojawiły się nowe informacje.

Wraz z wiekiem zmieniają się różne wytyczne dotyczące zdrowia. Zgodnie z najnowszymi badaniami z tego roku, wartość skurczowa – czyli wyższa – nie powinna przekraczać 150 mmHg. U osób powyżej osiemdziesiątego roku życia dopuszcza się nawet 160 mmHg. Potwierdzili to naukowcy z Uniwersytetu Stanu Oregon w USA.

W przypadku intensywnego obniżania ciśnienia w podeszłym wieku dochodzi do innych problemów zdrowotnych. Są to między innymi zawroty głowy i uczucie oszołomienia. Poza tym przyjmowanie leków obniżających ciśnienie krwi zwiększa ryzyko uszkodzenia nerek.

MOJA PORADA

Obniżaj zbyt wysokie ciśnienie dietą (więcej ryb, mniej soli, dużo błonnika itd.) i ruchem. Nadciśnienie jest i zawsze będzie bowiem potencjalnie niebezpieczne.

Moje porady specjalne, które pomogą ci obniżyć ciśnienie krwi

  • Szklanka soku z buraka czerwonego dziennie. Buraki zawierają azotany, które obniżają ciśnienie krwi.
  • 30 g mielonego siemienia lnianego dzienne: badania z 2011 roku wykazały, że po 6 miesiącach zauważysz znaczny spadek ciśnienia.
  • Ważny punkt to redukcja nadwagi: każdy kilogram więcej sprzyja nadciśnieniu.
  • Pij herbatkę z hibiskusa. Już 3 filiżanki takiej herbatki dziennie pomogą ci znacznie obniżyć ciśnienie krwi. Odkryli to badacze z amerykańskiego Uniwersytetu Tufts w Bostonie.
  • Jedz jak najwięcej cebuli i czosnku.
  • Regularne spożycie kultur probiotycznych (np. w jogurcie) na dłuższą metę obniża ciśnienie krwi i pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu.
  • Zawarte w oliwie z oliwek polifenole również obniżają ciśnienie krwi.
  • Regularne spożycie gazpacho (zimnej zupy przede wszystkim z surowych pomidorów, ogórków, papryki, czosnku i oliwy z oliwek) obniżyło ciśnienie krwi w 27% badanych przypadkach. Oznacza to, że składniki tej zupy to doskonałe środki obniżające ciśnienie krwi.

Wybrał: Bronisław Kielar

 

Rady:

Wapń warto dostarczać w pożywieniu, zamiast suplementować go za pomocą tabletek. Szczególnie bogate w wapń jest mleko i produkty mleczne (twaróg, śmietana, jogurty itp.). Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy, spróbuj odtłuszczonego twarogu i serwatki. Oba produkty trawią się lepiej niż tłusty twaróg i produkty ze śmietaną.

Bolesne zapalenie stawów

Dr Ulrich Fricke: Oprócz kwasów tłuszczowych omega-3 (np. w formie kapsułek z oleju z ryb), można skorzystać z dodatkowych przeciwutleniaczy. Przechwytują one wolne rodniki, które nasilają zapalenie stawów. Bardzo pomocna może okazać się mało znana beta-kryptoksantyna. Substancja ta może zmniejszyć ryzyko artretyzmu o 50%. Jest ona zawarta w kolorowych (ale nie zielonych) warzywach i owocach, np. w papryce, kukurydzy, dyni, melonach, morelach i mango. Dzienne zapotrzebowanie możesz pokryć za pomocą 30 g papryki, 50 g arbuza lub 50 g kukurydzy.